Dziś jest 22.10.2014 | Obchodzimy imieniny: Halki, Kordiana, Kordelii
Nie jesteś zalogowany! Zaloguj się lub zarejestruj jeśli nie posiadasz konta!
Nie pamiętam hasła / Zarejestruj nowe konto!
Get Adobe Flash player
Strona główna » Artykuły » Dla rodziców » Szkoła i edukacja » Lektury niechętnie czytane

Lektury niechętnie czytane

Dodano 02.09.2011, 14:55 / Autor: Anna Górska / Wyświetleń: 1241

Zaczął się rok szkolny. Pierwszy dzień upłynął na sprawach organizacyjnych, a co za tym idzie na spisaniu lektur, jakie będą brane w bieżącym roku szkolnym.

 

Cel edukacji w klasach I-III

 

Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, fizycznego, społecznego i estetycznego dziecka. Mówi się o takim wychowaniu aby dziecko było przygotowane do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Co istotne trzeba dziecko nauczyć odróżniać dobro od zła. Wreszcie ma być ono świadome przynależności społecznej. Dąży się do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych do poznawania i rozumienia świata, oraz kontynuacji nauki w klasach IV-VI SP.

Najważniejsze umiejętności jakie powinien zdobyć uczeń w kształceniu ogólnym w szkole podstawowej to: czytanie, myślenie matematyczne, myślenie naukowe, umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i obcym w mowie i piśmie, umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, umiejętność uczenia się w sposób zaspakajający ciekawość świata, odkrywając swe zainteresowania oraz umiejętność pracy w zespole.  

 



Wybór lektur a stanowisko MEN

 

Rozporządzenie o podstawie programowej, załącznik 2, I etap edukacyjny (klasy I-III), zalecane warunki i sposób realizacji, mówi: „Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. biblioteki szkolnej). Dobór utworów ma uwzględnić następujące gatunki literatury dziecięcej: baśnie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komiksy – przy wyborze należy kierować się realnymi umiejętnościami czytelniczymi dzieci, a tak że potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi. Dzieci powinny uczyć się na pa mięć wierszy, fragmentów prozy, tekstów piosenek itp.”

Natomiast w komentarzu Autorzy podstawy programowej języka polskiego podają dodatkowe wyjaśnienie: „Dobór lektur w podstawie został dokonany wedle następujących zasad: dla klas I–III szkoły podstawowej nie wskazuje się jakichkolwiek tytułów, gdyż to sam nauczyciel, znając swoich uczniów, najlepiej się orientuje, które pozycje dzieci przeczytają z zainteresowaniem i o których będą chciały rozmawiać. Nauczyciel, w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem, powinien ponadto uwzględniać nowości na rynku wydawniczym, co zostało umożliwione przez brak spisu ograniczającego się do pozycji klasycznych”.

Wynika z tego, że nauczyciele mają pełną dowolność wyboru lektur, które będzie opracowywać z uczniami.

 

 

 


 

Przykładowy spis lektur do klas I - III

 

Klasa I

A. Bahdaj: Pilot i ja

J. Brzechwa: Brzechwa - dzieciom

J. Duszyńska: Cudaczek wyśmiewaczek

J. Grabowski: Czarna owieczka

Cz. Janczarski: Jak Wojtek został strażakiem

H. Januszewska: Kopciuszek

M. Jaworczakowa: Jacek, Wacek i Pankracek

M. Kownacka: Plastusiowy pamiętnik

M. Kownacka: Kukuryku na ręczniku

J. Papuzińska: Nasza mama czarodziejka

E. Szelburg - Zarembina: Najmilsi

J. Tuwim: Wiersze dla dzieci

 

Klasa II

H. Ch. Andersen: Dziecię elfów

A., Cz. Centkiewiczowie: Zaczarowana zagroda

J. Grabowski: Puc, Bursztyn i goście

G. Knutson: Przygody Filonka Bezogonka

M. Kruger: Karolcia

J. Kryłow: Bajki dla dzieci

H. Lofting: Doktor Dolittle i jego zwierzęta

S. Michałkow: Nie płacz koziołku

A. A. Milne: Kubuś Puchatek

Ch. Perrault: Bajki

J. Porazińska: Szewczyk Dratewka

E. Szelburg - Zarembina: Idzie niebo ciemną nocą

J. Tuwim: Słoń Trąbalski i inne

J.K. KIeniewska-Kowaliszyn, Magda, Paweł i ja

 

Dodatkowo:

 

K. Makuszyński, Marian Walentynowicz: 120 przygód Koziołka Matołka

M. Strzałkowska: Rady nie od parady

W. Chotomska: Pięciopsiaczki

J. Tuwim: Wiersze dla dzieci

Z. Beszczyńska: Za górami, za lasami...

G. Kasdepke: Ostrożnie! Wszystko, co powinno wiedzieć dziecko żeby mogło bezpiecznie bawić się w domu

G. Kasdepke: Z piaskownicy w świat

A. Mikita: Bajki w zielonych sukienkach

Encyklopedie dla dzieci

 

Klasa III

H. Ch. Andersen: Baśnie

J. Broniewska: Filip i jego załoga na kółkach

Cz. Centkiewicz: Anaruk - chłopiec z Grenlandii

W. Chotomska: Dzieci Pana Astronoma

A. Gajdar: Czuk i Hek

M. Jaworczakowa: Oto jest Kasia

H. Kostyrko: Klechdy domowe

M. Kownacka: Kajtkowe przygody

A. Lindgren: Dzieci z Bullerbyn

R. Pisarski: O psie, który jeździł koleją

S. Wortman: U złotego źródła - zbiór baśni polskich

 

Zastanawia mnie fakt czy dzieci, które nie potrafią w klasie 1 dobrze czytać poradzą sobie z takim ogromem lektur. Wreszcie, ile lektur zostanie przerobionych w całym roku szkolnym?

A jak jest u was w szkole? 

 

Komentarze na forum
  • [ Sprawdź komentowany artykuł ]
  • Dodano 02.09.2011, 14:55 przez EduPełzaki
Przejdź do forum
Wyszukaj artykuł
  • Szukaj:
  • Kategoria:
Ostatnio na forum
Zobacz forum
Zobacz również